צור קשר

בינה מלאכותית

Med-Gemini: שינוי בינה מלאכותית רפואית עם מודלים מולטי-מודאליים מהדור הבא

mm

יצא לאור

 on

בינה מלאכותית (AI) מכה גלים בתחום הרפואי במהלך השנים האחרונות. זה משפר את הדיוק של אבחון תמונה רפואית, מסייע ביצירת טיפולים מותאמים אישית באמצעות ניתוח נתונים גנומי, ומאיץ את גילוי התרופות על ידי בחינת נתונים ביולוגיים. עם זאת, למרות ההתקדמות המרשימה הללו, רוב יישומי הבינה המלאכותית כיום מוגבלים למשימות ספציפיות תוך שימוש רק בסוג אחד של נתונים, כמו סריקת CT או מידע גנטי. גישה חד-מודאלית זו שונה למדי מהאופן שבו רופאים עובדים, משלבת נתונים ממקורות שונים כדי לאבחן מצבים, לחזות תוצאות וליצור תוכניות טיפול מקיפות.

כדי לתמוך באמת בקלינאים, חוקרים ומטופלים במשימות כמו הפקת דוחות רדיולוגיה, ניתוח תמונות רפואיות וחיזוי מחלות מנתונים גנומיים, בינה מלאכותית צריכה להתמודד עם משימות רפואיות מגוונות על ידי חשיבה על נתונים מולטי-מודאליים מורכבים, כולל טקסט, תמונות, סרטונים ואלקטרונים. רשומות בריאות (EHRs). עם זאת, בניית אלה AI רפואי רב-מודאלי מערכות היו מאתגרות בשל היכולת המוגבלת של בינה מלאכותית לנהל סוגי נתונים מגוונים ומיעוט מערכי נתונים ביו-רפואיים מקיפים.

הצורך בבינה מלאכותית רפואית

שירותי בריאות הם רשת מורכבת של מקורות נתונים מחוברים זה לזה, מתמונות רפואיות ועד מידע גנטי, שאנשי מקצוע בתחום הבריאות משתמשים בהם כדי להבין ולטפל בחולים. עם זאת, מערכות AI מסורתיות מתמקדות לעתים קרובות במשימות בודדות עם סוגי נתונים בודדים, ומגבילות את יכולתן לספק סקירה מקיפה של מצבו של המטופל. מערכות AI חד-מודאליות אלו דורשות כמויות עצומות של נתונים מתויגים, שיכולים להיות יקרים להשגה, לספק היקף מוגבל של יכולות, ולהתמודד עם אתגרים לשילוב תובנות ממקורות שונים.

AI רב-מודאלי יכול להתגבר על האתגרים של מערכות AI רפואיות קיימות על ידי מתן פרספקטיבה הוליסטית המשלבת מידע ממקורות מגוונים, ומציעה הבנה מדויקת ומלאה יותר של בריאות המטופל. גישה משולבת זו משפרת את דיוק האבחון על ידי זיהוי דפוסים ומתאמים שעלולים להחמיץ בעת ניתוח כל אופציה באופן עצמאי. בנוסף, AI מולטי-מודאלי מקדם אינטגרציה של נתונים, ומאפשר לאנשי מקצוע בתחום הבריאות לגשת לתצוגה אחידה של מידע המטופל, המטפח שיתוף פעולה וקבלת החלטות מושכלת. יכולת ההסתגלות והגמישות שלו מציידות אותו ללמוד מסוגי נתונים שונים, להסתגל לאתגרים חדשים ולהתפתח עם ההתקדמות הרפואית.

היכרות עם Med-Gemini

ההתקדמות האחרונה בדגמי בינה מלאכותית רב-מודאלית עוררה תנועה בפיתוח מערכות בינה מלאכותית רפואיות מתוחכמות. מובילות תנועה זו הן גוגל ו-DeepMind, שהציגו את המודל המתקדם שלהן, מד-תאומים. מודל AI רפואי רב-מודאלי זה הפגין ביצועים יוצאי דופן 14 אמות מידה בתעשייה, המתחרים מתעלים כמו GPT-4 של OpenAI. Med-Gemini בנוי על מזל תאומים משפחה של דגמים מולטי-מודאליים גדולים (LMMs) מ-Google DeepMind, שנועד להבין וליצור תוכן בפורמטים שונים כולל טקסט, אודיו, תמונות ווידאו. שלא כמו דגמים מולטי-מודאליים מסורתיים, ג'מיני מתגאה בייחוד תערובת של מומחים (MoE) אדריכלות, עם מתמחה דגמי שנאים מיומן בטיפול בקטעי נתונים או משימות ספציפיות. בתחום הרפואי, משמעות הדבר היא ש-Gemini יכולה להעסיק באופן דינמי את המומחה המתאים ביותר בהתבסס על סוג הנתונים הנכנסים, בין אם מדובר בתמונת רדיולוגיה, רצף גנטי, היסטוריית חולים או הערות קליניות. הגדרה זו משקפת את הגישה הרב-תחומית בה משתמשים קלינאים, ומשפרת את יכולתו של המודל ללמוד ולעבד מידע ביעילות.

כוונון עדין של תאומים עבור בינה מלאכותית רפואית

כדי ליצור Med-Gemini, חוקרים תאומים מכוונים עדין על מערכי נתונים רפואיים אנונימיים. זה מאפשר ל-Med-Gemini לרשת את היכולות המקוריות של Gemini, כולל שיחה בשפה, חשיבה עם נתונים רב-מודאליים וניהול הקשרים ארוכים יותר עבור משימות רפואיות. חוקרים הכשירו שלוש גרסאות מותאמות אישית של מקודד הראייה Gemini עבור שיטות דו-ממד, שיטות תלת-ממד וגנומיקה. זה כמו הכשרת מומחים בתחומים רפואיים שונים. ההכשרה הובילה לפיתוח של שלוש גרסאות ספציפיות של Med-Gemini: Med-Gemini-2D, Med-Gemini-3D ו-Med-Gemini-Polygenic.

  • Med-Gemini-2D

Med-Gemini-2D מאומן לטפל בתמונות רפואיות קונבנציונליות כגון צילומי רנטגן בחזה, פרוסות CT, מדבקות פתולוגיות ותמונות מצלמה. מודל זה מצטיין במשימות כמו סיווג, מענה על שאלות חזותיות והפקת טקסט. לדוגמה, בהינתן צילום חזה וההוראה "האם צילום הרנטגן הראה סימנים כלשהם שעלולים להצביע על קרצינומה (אינדיקציה לגידולים סרטניים)?", Med-Gemini-2D יכול לספק תשובה מדויקת. חוקרים חשפו כי המודל המעודן של Med-Gemini-2D שיפר את יצירת הדוחות התומכים ב-AI עבור צילומי רנטגן של החזה ב-1% עד 12%, והפיק דוחות "שווים או טובים יותר" מאלה של רדיולוגים.

  • Med-Gemini-3D

הרחבת את היכולות של Med-Gemini-2D, Med-Gemini-3D מאומנת לפרש נתונים רפואיים תלת מימדיים כגון סריקות CT ו-MRI. סריקות אלו מספקות מבט מקיף על מבנים אנטומיים, הדורשות רמה עמוקה יותר של הבנה וטכניקות אנליטיות מתקדמות יותר. היכולת לנתח סריקות תלת מימד עם הוראות טקסטואליות מסמנת קפיצת מדרגה משמעותית באבחון תמונה רפואית. הערכות הראו שיותר ממחצית מהדיווחים שנוצרו על ידי Med-Gemini-3D הובילו לאותן המלצות טיפול כמו אלו שהתקבלו על ידי רדיולוגים.

  • מד-תאומים-פוליגני

בניגוד לגרסאות האחרות של Med-Gemini המתמקדות בהדמיה רפואית, Med-Gemini-Polygenic נועד לחזות מחלות ותוצאות בריאותיות מנתונים גנומיים. חוקרים טוענים כי Med-Gemini-Polygenic הוא המודל הראשון מסוגו לניתוח נתונים גנומיים באמצעות הוראות טקסט. ניסויים מראים שהמודל עולה על ציונים פוליגניים ליניאריים קודמים בניבוי שמונה תוצאות בריאותיות, כולל דיכאון, שבץ וגלאוקומה. למרבה הפלא, הוא גם מפגין יכולות אפס זריקה, המנבא תוצאות בריאותיות נוספות ללא הכשרה מפורשת. התקדמות זו חיונית לאבחון מחלות כגון מחלת עורקים כליליים, COPD וסוכרת מסוג 2.

בניית אמון והבטחת שקיפות

בנוסף להתקדמות המדהימה שלה בטיפול בנתונים רפואיים מולטי-מודאליים, ליכולות האינטראקטיביות של Med-Gemini יש פוטנציאל לטפל אתגרים מהותיים באימוץ בינה מלאכותית בתחום הרפואי, כגון אופי הקופסה השחורה של בינה מלאכותית וחששות לגבי החלפת עבודה. בניגוד למערכות בינה מלאכותית טיפוסיות הפועלות מקצה לקצה ולעיתים קרובות משמשות ככלי תחליף, Med-Gemini מתפקדת ככלי מסייע לאנשי מקצוע בתחום הבריאות. על ידי שיפור יכולות הניתוח שלהם, מד-ג'מיני מפחיתה את החששות מעקירת עבודה. היכולת שלה לספק הסברים מפורטים על הניתוחים וההמלצות שלה משפרת את השקיפות, ומאפשרת לרופאים להבין ולאמת החלטות בינה מלאכותית. שקיפות זו בונה אמון בקרב אנשי מקצוע בתחום הבריאות. יתרה מכך, Med-Gemini תומכת בפיקוח אנושי, ומבטיחה שתובנות שנוצרו על ידי בינה מלאכותית נבדקות ומאומתות על ידי מומחים, ומטפחת סביבה שיתופית שבה בינה מלאכותית ואנשי מקצוע רפואיים עובדים יחד כדי לשפר את הטיפול בחולים.

יישום הנתיב אל העולם האמיתי

בעוד Med-Gemini מציגה התקדמות יוצאת דופן, היא עדיין בשלב המחקר ודורשת אימות רפואי יסודי לפני יישום בעולם האמיתי. ניסויים קליניים קפדניים ובדיקות מקיפות חיוניים כדי להבטיח את המהימנות, הבטיחות והיעילות של המודל במסגרות קליניות מגוונות. על החוקרים לאמת את הביצועים של Med-Gemini על פני מצבים רפואיים שונים ודמוגרפיה של חולים כדי להבטיח את חוסנו ויכולת ההכללה שלו. יהיה צורך באישורים רגולטוריים מרשויות הבריאות כדי להבטיח עמידה בתקנים רפואיים ובהנחיות אתיות. מאמצי שיתוף פעולה בין מפתחי בינה מלאכותית, אנשי מקצוע רפואיים וגופים רגולטוריים יהיו חיוניים כדי לחדד את Med-Gemini, לטפל בכל מגבלה ולבנות אמון בתועלת הקלינית שלה.

בשורה התחתונה

Med-Gemini מייצג קפיצת מדרגה משמעותית בבינה מלאכותית רפואית על ידי שילוב נתונים רב-מודאליים, כגון טקסט, תמונות ומידע גנומי, כדי לספק אבחון מקיף והמלצות לטיפול. בניגוד למודלים מסורתיים של AI המוגבלים למשימות בודדות ולסוגי נתונים בודדים, הארכיטקטורה המתקדמת של Med-Gemini משקפת את הגישה הרב-תחומית של אנשי מקצוע בתחום הבריאות, משפרת את דיוק האבחון ומטפחת שיתוף פעולה. למרות הפוטנציאל המבטיח שלה, Med-Gemini דורשת אימות קפדני ואישור רגולטורי לפני יישום בעולם האמיתי. הפיתוח שלו מסמן עתיד שבו AI מסייע לאנשי מקצוע בתחום הבריאות, משפר את הטיפול בחולים באמצעות ניתוח נתונים מתוחכם ומשולב.

ד"ר Tehseen Zia היא פרופסור חבר קבוע באוניברסיטת COMSATS איסלמבאד, בעלת תואר דוקטור בבינה מלאכותית מאוניברסיטת וינה לטכנולוגיה, אוסטריה. מתמחה בבינה מלאכותית, למידת מכונה, מדעי נתונים וראיית מחשב, הוא תרם תרומה משמעותית עם פרסומים בכתבי עת מדעיים נחשבים. ד"ר Tehseen גם הוביל פרויקטים תעשייתיים שונים בתור החוקר הראשי ושימש כיועץ בינה מלאכותית.